Mémek, mondanivaló és merészség: a desigNER jelenség. Interjú Zádor Kristóffal

Van, aki a színekkel játszik, van, aki a szabásvonalakat feszegeti, és van, aki a designt, azon belül a divatot is üzenetküldő eszközzé emeli. Zádor Kristóf a harmadik kategóriába tartozik.

black_white_elegant_wedding_photo_collage_facebook_post_2.png

desigNER felirat nem csak egy poén – hanem egy statement. Egy fricska, egy üzenet, ami elgondolkodtat, provokál, és talán néha meg is osztja a közönséget. Munkái már most azt mutatják, hogy ő nem fél hangot adni annak, ami foglalkoztatja. Most, amikor annyi fiatal tervező inkább a “biztonsági játékot” választja, Kristóf bevállalja a kockázatot: ő nemcsak ruhákat tervez, hanem gondolatokat is formál. Beszélgetésünkben szóba került a felelősség, a divat, mint üzenet, és az is, hogyan lehet egy szójátékkal teljesen más színt adni a ruháknak.
Spoiler: ne számíts üres frázisokra – Kristóf nem az a srác, aki a sablonokat követi.

Fashion Awards: Kristóf, a desigNER felirat elég erős állítás. Mikor jött az a pont, hogy rájöttél, nem elég csak „szép” ruhákat tervezni, hanem fontos társadalmi és politikai üzeneteket is közvetíteni?

Zádor Kristóf: Én más tervezőkhöz képest szerintem kicsit máshogy viszonyulok ehhez. Nálam előszőr dizájn van, aztán az át kell hogy kerüljön abba a (fizikai) formájába, amelyben potenciáljának legnagyobb százalékát elérve tud megjelenni. Ez nálam nem mindig ruha, sőt. Ahhoz, hogy legtöbbször ruhában gondolkozom, nyilván hozzájárul az, hogy ez az egyik legáltalánosabb dolog a mindennapi életünkben. Reggel felkelünk, felöltözünk, napközben megyünk ide-oda: a ruha az akárhonnan nézzük, elengedhetetlen. Kb. egy telefont tudnék ezzel egy szintre rakni, de azért egy tech céget (még) nem szeretnék alapítani. Az a szépsége ennek, hogy a ruha, mint használati tárgy egyszerre végtelenül általános, és egy végtelen lehetőséget biztosító “fehér vászon. 

A desigNER mint statement, vagy mint üzenet, az egyik fashion week előtt jött, amire akartam magamnak csinálni egy szettet. Ennek akkor nem volt politikai felhangja. A gondolat magja igazából onnan jött, hogy a BCEFW-re ellátogatva nem az volt az első impulzus, hogy jaj de jó irányba tart a hazai divat...és akkor még finoman fogalmaztam. Ez a „szójáték” viszont szerintem egy kimeríthetetlen forrás, és szinte minden nap új réteget kap, úgyhogy biztosan lesznek még ilyen jellegű „cuccok”. 

F.A.:Mit gondolsz, a divat lehet forradalmi eszköz? És ha igen, szerinted mennyire képes megváltoztatni az emberek gondolkodását?

Z.K.: Nekem a design van régebb óta, és a fashion vonal az ami egyébként kicsit később jött, viszont pontosan meg tudom nevezni, hogy mi volt az a pont, amikor valami nagyon beakadt. Kanye West együttműködése révén az Adidas piacra dobta a Yeezy-t. Na, ott éreztem azt, hogy ez valami teljesen új. A Yeezy története a sneaker kultúra és a divatipar az egyik -számomra- legfontosabb fejezetévé vált. Mindenki elkezdte másolni, nagy múltú divatházak is, akik egyébként olyan identitással rendelkeznek évektizedek óta, hogy az azt gondolná az ember, hogy megrendíthetetlenek….És mégis másolták, másolják. Példának ezt tudnám felhozni, így az alap kérdésre a válasz az az, hogy abszolút tud a divat forradalmi eszköz lenni, egyéni, és kollektív szinten is. 

ke_pernyo_foto_2025-06-19_15_18_20.png

F.A.:A „desigNER” egy szójáték – mennyire játszol tudatosan a szavakkal és a szimbólumokkal a tervezés során?

Z.K.: Nagyon. De ez minden designom minden elemére igaz. Úgy működök és úgy szelektálok az ötleteim között, hogy mi az amit keretnek érzek, mint koncepció. Mi az, amibe én sem tudnék belekötni, úgy, hogy nagyon nagyon finnyás vagyok erre. Azt is gondolom, hogy a (konceptuális) művészetben és designban igaz az, hogy ha egy általad kreált dolog bármely, akár legkisebb részletére rákérdeznek, és te nem tudod megválaszolni hogy az miért úgy van ahogy, akkor valamit nagyon nem jól csinálsz. Azt gondolom, hogy valahol az a lényeg, hogy a legkisebbnek tűnő részlet legyen valójában a legjelentősebb, és fordítva. 

F.A.:Hogyan látod a magyar divatipar jövőjét? Milyen szerepe lehet benne a te generációdnak?

Z.K.:A napokban az egyik kedvenc insta oldalam kirakta a Londonban most érettségiző divattervezők kollekcióit. Nyilván ez nem itthoni, de szerintem kollektíven igaz, az hogy azok, akik  most törnek be, egyre jobb és jobb cuccokat csinálnak. Egy adott kreálmányon nagyon látszik, hogy mi a hajtóerő. Ha valaki a számlák miatt csinálja, az akármennyire is, de meg fog látszani, mint ahogy az is, amikor valaki vízióból, meggyőződésből csinálja, és az adott alkotás valóban leszületik. Az én generációm szerintem sok tervezője tényleges inspirációk, meggyőződések alapján csinálják ezt. 

F.A.:Mit üzensz azoknak a fiataloknak, akik most vágnának bele a tervezésbe, de félnek attól, hogy pl. társadalmi témákkal foglalkozzanak?

Z.K.: Nyilván nem feltétlen kell ebbe beleállni. Mindenki döntse el, hogy milyen pozíciót szeretne felvenni de szerintem itthon elérkeztünk egy olyan pontra, hogy nem lehet kikerülni ezt a témát. Ha tudod úgy csinálni a dolgodat, tudsz úgy alkotni hogy abba ne ivódjon semennyire bele, és ha nem azért nem jelenik meg, mert tudatosan kiszorítod, hanem azért, mert egyszerűen téged az nem befolyásol, akkor nyilván csináld úgy. Csak azért ne állj bele mert, ez egy ilyen kikerülhetetlen, már-már trend téma. Ellenben ha érzed, hogy akár inspiráció szinten ez meghatároz, akárcsak a lenyomata benne van, akkor szerintem csak azért, mert safe playt akarsz, ne kukázd ki…. 

F.A.:Ha egy nagy nemzetközi márkával kollaborálnál, melyik lenne az, és mit hoznál ki belőle?

Z.K.: Kis márkákból  jóval többet tudnék mondani, vagy  nagyon nagyon kicsi tervezőktől, akiket  itthon lehet senki nem fog ismerni rajtam kívül... Nagyon szeretek párat, akik nagyon szarkasztikusan, vagy már már ilyen mémesdinek fogják fel ezt az egész fashion témát. Sok olyan ötletem van, ami kb. egy instagram shit posztnak a ruha megfelelője nagyjából. Viszont amikor megcsinálok egy agyhalál dizájnt, ami olyan, hogy ránézel és már az lefáraszt, akkor próbálom a produktum valamilyen más aspektusából megfűszerezni az ügyet. 

Akivel nagyon szívesen kollabolnék, az Josewong , aki ezeket a mém dolgokat dobja piacra. Szeretem az egész brandingjét,  ahogy csinálja. Szerintem  zseniális.

beige_orange_autumn_photo_collage_fall_mood_facebook_cover_1.png

Nagy márkák közül a Balenciaga ,de igazán Demna Gvasalia-t mondanám, mint tervező. Nekem ő a top,  valószínűleg azért is, mert hasonlóan működik  az agyunk. Nem egyszer volt olyan szerintem az utóbbi másfél évben, hogy volt egy ötletem, és ha nem is másnap, de mondjuk 3 hónap múlva  néztem a Balenciaga a legújabb darabjait ,és nagyjából ugyanaz  szembejött. Ennek a feltevés pólusnak a másik vége pedig lehetne az, ha valaki olyannal kollabolnék, aki shapek, anyaghasználat terén alkot nagyot. Itt példálul Dingyun Zhangot említeném, jelen pillanatban ilyen aspektusból nálam az egyik kedvenc. 

 beige_orange_autumn_photo_collage_fall_mood_facebook_cover.png

F.A.:Melyik művészeti ág inspirál téged leginkább a divaton kívül? Zene, irodalom, filmek, street art?

Z.K. Sokan meg tudnak nevezni nagyon konkrét inspirációkat, én nem. Nekem tényleg az van, hogy  megyek az utcán, valamire ránézek és arról/arra beugrik valami. Nekem maga a létezés az inspiráció. Általában a legváratlanabb helyszíneken a legváratlanabb időpontokban a legváratlanabb dolgokból jöhetnek a legjobb végtermékek. De ha egy konkrétat kéne mondanom, akkor zenei téren Beton.Hofi, mert ő az, aki nálam kerek, ahogy van. 

F.A.:Volt olyan pillanat, amikor azt érezted, hogy ez az egész „tervezősdi” nem neked való? Hogy túlságosan nehéz vagy rizikós?

Z.K.:Nem volt, különösen azóta, hogy ilyen tudatosan működöm. Nem gondolom magam divattervezőnek, és nem csak ruhákat szeretnék csinálni, én mindig azt csinálom meg, ami 100, de minimum 95%-osan meg tud születni ott és akkor. Tudatos működés van, tudom hogy azt csinálom, amiben a legjobb vagyok, és amiben azt gondolom, hogy a nagy képet nézve is a legjobb lehetek. Inspirál és izgat az a gondolat, hogy az alkotásaimon keresztül bizonyos szempontból saját magam fölé nőve örökké élhetek. 

F.A.:Ha kapnál egy teljesen szabad kezet (és korlátlan költségvetést), milyen performanszot vagy divatshow-t valósítanál meg?

Z.K.: Ha már desigNER a téma, akkor lelövök ehhez egy ötletet. Ha csinálnék egy ilyen elnevezésű kollekciót, azt fixen azon a bizonyos lombkorona sétányon prezentálnám, a vendégek helikopterrel érkeznének, és élő zebrák társaságában nézhetk végig a show-t. 

ke_pernyo_foto_2025-06-19_15_16_34.png

Képek forrása: Instagram