Recirquel ahol cirkusz- és táncművészet egyesül

Most már külföldön is

Kik Ők?

A Recirquel Magyarország első újcirkusz társulata. Az együttest Vági Bence alapította 2013-ban; eddig hat egész estés produkciót mutattak be a Művészetek Palotájában: Cirkusz az Éjszakában, A Meztelen Bohóc, Párizs Éjjel, Non Solus, My Land, Kristály, Solus Amor.

ke_pernyo_foto_2023-08-27_0_35_07.png

 Vági Bence és a Recirquel Társulat 2017-ben felkérést kapott a 17. FINA Világbajnokság Záróünnepségén látható monumentális produkció, a Csodaszarvas legendája megrendezésére, amelyben a több mint 200 artista és táncos lépett színpadra a világ 18 országából.

Vági Bence a Rendező:

 

Vági Bence (Budapest1981október 15. –) Harangozó Gyula-díjas magyar táncos, koreográfus, rendező, a Recirquel alapítója és művészeti vezetője.

A Liverpool Institute for Preforming Arts (LIPA)-on tanult táncot és koreográfiát, majd mester diplomáját zenés rendezőként szerezte. A Paul McCartney által alapított művészeti egyetemen rendezte első előadásait, Obscenes-Tales of a Cabaret című vizsgaelőadását műsorára tűzte a Unity Theatre. Koreográfusként több magyar zenés előadásban dolgozott, majd rendezőként előbb Fekete Katalin és Zöldi Gergely mellett társíróként majd saját maga által megálmodott és írott darabjait állította színpadra.

Saját társulatát Recirquel néven 2013-ban alapította, miután a Sziget Fesztiválra fiatal magyar artista tehetségekkel készített Recirquel című előadása a Sziget egyik legsikersebb előadásaként a fesztivál fennállásának 20. születésnapi rendezvényén is sikert aratott, és felkérést kapott a Budapesti Tavaszti Fesztiválra az első magyar egész estés újcirkusz előadás megírására és rendezésére.

Életpályája

 

Párizs Éjjel címmel 2014-ben a Müpa Fesztivál Színházában mutatták be a Recirquel égisze alatt jegyzett harmadik rendezését. A produkció a harmincas évek perzselő varietévilágát tárja elénk, annak minden érzékiségével, bájával és tiltott vágyaival megbolondítva/felejthetetlenné téve az előadást. Mondén hangvételével a társadalom margóján élő prostituáltak, lecsúszottak és titkos szeretők csalóka életképeit állítja színpadra. Az előadás a világhírű fotóművész, Brassaï jellegzetes világából merít inspirációt. Lenyűgöző artisták, táncosok és zenészek keltik életre a korszak dekadens és fülledt erotikájú világát, felidézve a századelő párizsi lokáljainak vággyal teli és szerethető miliőjét.

ke_pernyo_foto_2023-08-27_0_37_22.png

A Párizs Éjjelnek köszönhetően, 10 év után, 2017-ben ismét volt magyar fellépő a közel kétmillió érdeklődőt vonzó Edinburgh Fringe Fesztiválon, ahol a kritika, a szakma és a közönség egyöntetű rajongása kísérte a magyar Recirquel szereplését.

A Magyarországon 2015-ben a Müpában debütált Non Solus című alkotását 2019 februárjában műsorára tűzte a New York-i Brooklyn Academy of Music (BAM) kulturális központ operaháza is, ahol első alkalommal léphetett fel magyar társulat. A Non Solus két ember egymásra találásának története, akik útjukon az emberi létezés alapvető mérföldkövei, a születés és az elmúlás között bejárják a képzelet világainak legbenső mélységeit. A produkció szavak nélkül, a testek kifejező erejét használva arra keresi a választ, hogyan keletkezett az élet, milyen pozíciót foglal el test és lélek, egyáltalán: hogyan élhető az élet? Illés Renátó artista és Zsíros Gábor táncművész kétszemélyes előadása, műfaji határokon átívelő produkció, tánc és cirkusz találkozása.

A Non Solus egyben az első mérföldkő volt a Vági Bence által kialakított új előadóművészeti stílus, a kortárs tánc, a balett és az újcirkusz fúziójaként született cirque dance új előadóművészeti zsánernek.

My Land (2018) című rendezése a kritikusok véleménye alapján a legjobb előadás volt a világ legnagyobb művészeti fesztiválja, az Edinburg Fringe Festival 2018-as programjában, hazai bemutatója ugyanazon évben volt a Müpában, a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál programjában.

Az előadás az emberiség gyökereit, az ember és anyaföld közötti örök kapcsolatot állítja fókuszba, és jeleníti meg egy illúziókkal teli térben. A produkció egy új előadó-művészeti műfaj, a cirque danse kiteljesedése, de nemcsak műfaji szempontból tekinthető unikálisnak: ez a Recirquel első olyan darabja, amelyben kizárólag külföldi vendégművészek szerepelnek. Vági Bence hét, a maga zsánerszámában nemzetközileg is kimagasló ukrán artistát hívott meg, és az ő személyes élettörténetüket - hagyományokat, szabadságot és szerelmet - kutatva hozták létre a produkciót.

Premierje óta a My Landet számos fesztivál és színház tűzte műsorára Magyarországon és világszerte, például az egyik legjelentősebb francia előadó-művészeti fesztivál a Festival OFF d’Avignon, ahol 2019 júliusában huszonegyszer játszották.

Solus Amor című munkája 2020. október 15-én debütált a CAFe Budapest kortárs művészeti fesztiválon. A monumentális légi táncelőadás a Non Solus és a My Land című Recirquel produkciókhoz szervesen kapcsolódikː az emberi lét különféle dimenzióit kutató cirque danse trilógia záródarabja, időtlen térben kutatja a szeretet rétegeit. A kortárs táncot a cirkuszművészettel egyesítő produkció az egyetlen és ősi, időn és téren átívelő, mindannyiunkat összekötő energiát idézi meg. A darabhoz egyedileg komponált zene, a különleges díszletek és a speciális technika is segíti az embert a teljes elmélyüléshez. A hazai kritika örömmel fogadta a Solus Amort, hangsúlyozva annak kiforrottságát, világszínvonalátː "Bámulatosan egymásba olvad benne a tánc, az akrobatika, a színház, a képzőművészet, a báb, a zene, és megindítóan szép egységet alkot. Egy trilógia harmadik, befejező része. ... A Solus Amor esetében Vági az artista-táncosai segítségével erőteljesen elrugaszkodik a földtől. Elénk tárja az éteri lebegés állapotát. Amikor boldogan azt érezhetjük, nem húz le a nehézkedési erő, röpülhetünk, netán teljes nyugalommal megpihenhetünk a légben, ahol akár szerelmetesen összefonódhatnak a testek, de el is hidegülhetnek egymástól."

ke_pernyo_foto_2023-08-27_0_34_44.png

A Recirquel Társulattal közös munka során létrehozott cirque danse műfaját az immerzív színházi produkciók irányába továbbfejlesztve hozta létre a 2022 áprilisában a Bartók Tavasz programjában, a Müpa Sátorban

bemutatott IMA című előadást. "Ezúttal nem színpadra alkottam, hanem színpadot építtettem: olyan installációt, immerzív, belemerítő teret hoztunk létre, amelyben a néző álomba cseppen, az előadás magjába kerül. Az immerzív színház lényege az, hogy olyan világot teremt, mintha a tévé előtt ülve egyszer csak benne találnánk magunkat a filmben, amit nézünk. Olyan érzés, mintha az előadás beszippantana, aztán pedig teljesen szabadon mozoghatunk benne. Ez valóban az előadó-művészet újfajta stíluságazata."

Művészi hitvallása

"...az a célom, hogy a Recirquellel egy olyan megkerülhetetlen művészi formát hozzak létre, ahol cirkusz- és táncművészet egyesül, ahol a kettő teljesen egyenrangúan tud egymás mellett működni, s amelynek neve cirque danse."

Nem lehet senki nagy próféta a saját hazájában – tartja a közmondás, de a Recirquel Társulatra ez csak félig igaz. Mert a helyzet az, hogy a Recirquel valójában próféta, csupán viszonylag kicsi a követőbázisuk. Az újcirkusz társulat ellentmondásos szereplője a magyar kulturális színtérnek. Egyrészről a legtöbb előadásuk otthona, a Müpa, kapcsán a Recirquel a közhiedelemmel ellentétben egyfajta joker: mindegy, hogy melyik darabjukból, bármennyi előadást szerveznek, nem kell aggódniuk a jegyeladások miatt. Az ismerői a garantált minőség bizalmával vásárolják fel az összes jegyet, bármilyen előadást is hozzanak létre, életkortól függetlenül, a legkisebbektől a legidősebbekig. Azonban még az elkötelezett kultúrafogyasztók között is sokaknak ismeretlen a társulat neve, tevékenysége, és még az általuk képviselt műfaj is.

 

Nem csak arról van szó, hogy csak külföldre összpontosítanának: hazai talajon is rendszeresen fellépnek, több előadást tartva különböző helyszíneken. Azonban Magyarország egy kis ország, amelynek kulturális piaca is korlátozott, különösen, ha a magas művészetről beszélünk. Ennek következtében valószínűleg sosem lesznek tömegesen ismertek otthon – ugyanakkor a nemzetközi elismerések sorra érik őket, és a globális előadóművészeti színtéren fontos szereplőkké váltak. Volt olyan produkciójuk, amelyet több mint százezren láttak szerte Európában. Jelenleg Skóciában új rajongókat szereznek, ugyanis IMA című előadásukat több mint száz alkalommal mutatják be az Edinburgh Festival Fringe-en. Mi is jelen voltunk a fesztiválon, bepillantást nyertünk a kulisszák mögé, többször megnéztük az előadást, és beszélgettünk a művészekkel és a produkciós cég képviselőivel, akik meghívták őket.